image

سوالی که گاهی برای بسیاری از رانندگان پیش می‌آید این است که دلیل تمام شدن لنت یک چرخ چیست؟ لنت ترمز، یکی از قطعاتی است که با گذر زمان دچار فرسایش شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. این قطعه‌ مصرفی، متناسب با مواد اولیه و دیگر موارد مرتبط با کیفیت ساخت آن، یک عمر مفید دارد. این عمر مفید که در ابتدا مقدار ثابتی است، بسته به استفاده‌ هر راننده، تغییر پیدا می‌کند و به اصطلاح کم و زیاد می‌شود.

اما موضوع زمانی نگران کننده است که این عمر مفید کمتر از زمان موعد خودش به سر برسد و کارایی خود را از دست بدهد. در این مقاله می‌خواهیم به 5 تا از مهم ترین دلایلی که باعث تمام شدن لنت یک چرخ می‌شوند بپردازیم و با راه های جلوگیری از آن ها آشنا شویم.

رانندگی با شتاب بالا در فضای کم، عامل تمام شدن لنت یک چرخ

گیر کردن در ترافیک های شهری و معابر اصلی، مسئله ای است که هر راننده ای صد ها بار آن را تجربه کرده. خیلی از ما زمانی که در ترافیک گیر می‌کنیم و ماشین روبه رویی ما تنها چند متر حرکت می‌کند، با شتاب بسیار بالایی پدال گاز را فشار می‌دهیم و در نتیجه مجبور به ترمز ناگهانی هستیم.

این اتفاق، اگر در حد چند بار در روز باشد چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما با تکرار شدن این اتفاق در روز های مختلف، عمر لنت ترمز به شدت کاهش می‌یابد و شاهد تمام شدن لنت یک چرخ هستیم.

در هر نوبت که شما پدال ترمز را با شدت بالایی فشار می‌دهید، نیرویی دقیقا به همان اندازه به لنت ها وارد می‌شود. این نیرو در صورتی که به صورت مکرر و با شدت بالا اتفاق بیفتد، میزان مصرف لنت ترمز را کاهش داده و به همین علت، لنت به اصطلاح زودتر تمام می‌شود.

همیشه سعی کنید که حتی اگر در ترافیک های سنگین نیز قرار گرفتید، با ملایمت بیشتری به سمت جلو حرکت کنید و از شتاب های اضافی پرهیز کنید.

 

مهم ترین علت تمام شدن لنت یک چرخ

 

شرایط نامناسب جاده

سربالایی ها و سرپایینی ها، یکی از دلایل اصلی خراب شدن لنت ترمز یک چرخ هستند. احتمالا شما هم در این شرایط، بوی لنت های ماشین را به خوبی احساس کرده اید. این اتفاق، که معمولا درترافیک سربالایی ها و به طور کلی مکان های ناهموار رخ می‌دهد، بازگوی فشار بسیار بالا به لنت است.

لنت ها با فشردن دیسک به صورت مکرر و با شدت بالا در این شرایط (به دلیل وزن اضافه ماشین در مکان های ناهموار)، میزان زیادی اصطکاک تولید می‌کنند.

اصطکاک تولید شده در این شرایط به دلیل مصرف نیروی بسیار بالا، فرسایش بسیار بالایی را برای لنت ترمز به همراه دارد که همین دلیل، باعث تمام شدن لنت یک چرخ می‌شود.

زمانیکه در این شرایط قرار می‌گیرید، حتما از ترمز دستی خود استفاده کنید و سعی کنید که در مسافت های بیشتری جابه جا شوید. حتما لازم نیست تا با تنها چند متر حرکت ماشین جلویی، ترمز دستی را بخوابانید. اجازه دهید تا این فاصله کمی بیشتر شود و در عوض، عمر بیشتری از لنت های خود دریافت کنید.

لنت بی کیفیت، اصلی ترین دلیل تمام شدن لنت یک چرخ

خود لنت نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در این پروسه داشته باشد. متاسفانه لنت های بسیار متعددی در بازار هستند که نتیجه ای به جز آسیب زدن به دیسک ندارند.

اصولا، لنتی که برای یک خودروی سواری در نظر گرفته می‌شود، باید در ابتدا با کمترین ضرر برای دیسک به همراه باشد. به این معنا که در دراز مدت خسارتی به دیسک وارد نکند و اصطکاک آن، باعث تمام شدن لنت یک چرخ نشود. انواع لنت ترمز کاوه نمونه بارزی از این لنت ها هستند.

در درجه‌ی دوم، نباید سر و صدای اضافی از خود تولید کند. این سر و صدا ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند. ولی به طور کلی، یک لنت با کیفیت اگر به طور صحیح در جای خود نصب شود، نباید صدایی داشته باشد 

و اما قدرت ترمزگیری، مهم ترین فاکتور کیفیت لنت ترمز. یک لنت، باید بتواند خودرو را در انواع شرایط مختلف متوقف کند. از آب و هوای برفی و جاده های لغزنده گرفته تا حتی روز های عادی، لنت ترمز باید به وظیفه اصلی خودش عمل کند.

دلایل تمام شدن لنت یک چرخ

فرم نامناسب دیسک

گاهی اوقات ایراد اصلی از تغییر فرم ظاهری دیسک است. این ایراد، هم می‌تواند در زمان نصب اتفاق افتاده باشد و هم می‌تواند بر اثر اتفاقات مختلف حین رانندگی رقم بخورد. دیسک چرخ، با حرکت مداوم و مخصوصا در سرعت های بالا، کمی از حالت فیزیکی اولیه خود را از دست می‌دهد و وبه اصطلاح از سختی آن کم می‌شود.

زمانی که دیسک در این حالت قرار دارد، برخورد هر شی اضافی می‌تواند منجر به تغییر شکل آن شود. همین دلیل باعث ایجاد اصطکاک مضر در لنت شده و از عمر آن می‌کاهد. توصیه می‌شود که اگر در حال رانندگی در جاده های نامناسب و با چاله های زیاد هستید، حتما با سرعت مطمئنه حرکت کنید.

لنت ترمز مرغوب

یک سوال اساسی که همیشه ذهن رانندگان را به خود مشغول می‌کند این است که از چه لنتی استفاده کنیم تا علاوه بر کیفیت خوب، شاهد تمام شدن لنت یک چرخ و یا دیگر چرخ ها نباشیم. لنت های بسیار زیادی در بازار هستند که نیاز های متفاوتی از رانندگان را پوشش می‌دهند.

بعضی از این پد ها، با وجود کیفیت خوب، قیمت بسیار بالایی نیز دارند و به همین دلیل چندان از آن ها استفاده نمی‌شود. اما لنت خوب لنتی است، که علاوه بر کیفیت خوب مواد اولیه و تکنولوژی ساخت، قیمت مناسبی نیز داشته باشد و عمر مفید آن قیمتش را توجیه کند.